In 2020 heeft de FOD Financiën ondanks de moeilijke omstandigheden de dienstverlening voor de hulp bij het invullen van de aangiften in de personenbelasting gegarandeerd door een systeem van hulp per telefoon op te zetten.
Door de onduidelijkheid over hoe het Covid-virus zich in de komende maanden zal gedragen, zal de FOD Financiën ook dit jaar opnieuw maximaal inzetten op hulp per telefoon.
Lange wachtrijen en fysieke afspraken willen ze tot een absoluut minimum beperken en vormen de uitzondering. De telefonische hulp op afspraak zal ook in 2021 de regel zijn.
...
Hoe ga je te werk?
A. Je krijgt een voorstel van vereenvoudigde aangifte? (de witte enveloppe)
Jouw gegevens zijn juist en volledig? Je moet niets doen.
Je zal automatisch uw aanslagbiljet (belastingberekening) ontvangen.
B. Jouw gegevens zijn onjuist of onvolledig?
Je moet ze corrigeren, ofwel via MyMinfin.be, ofwel via het papieren antwoordformulier, ofwel via 02 575 73 60 (Brugge).
C. Je krijgt aangiftedocumenten toegestuurd (bruine enveloppe) of jouw aangiftedocumenten staat digitaal ter beschikking in MyMinfin.be?
Dan word je verondersteld jouw aangifte in te dienen.
Jouw aangifte (grotendeels vooraf ingevuld) is beschikbaar in MyMinfin (Tax-on-web) vanaf begin mei.
Hoe krijg je toegang tot jouw aangifte?
Ga naar MyMinfin.be en meld je aan:
- ofwel met itsme®
- ofwel met jouw identiteitskaart, de pincode en een kaartlezer
Lukt het niet om je aangifte in te dienen?
- Neem contact op met de medewerkers van de FOD Financiën op het nummer dat op jouw aangifte vermeld wordt. Dit kan vanaf 5 mei. Laat je desnoods helpen door familie, vrienden of kennissen.
- Kan niemand jou helpen? Neem dan contact op met LDC De Bres op het nummer 057 34 66 24 en we zoeken samen naar een oplossing.